11.03.2020
Moldova, Timpul nostru

Lesbienele heteronormative și bărbații feminiști - există printre noi!

„Toate feministele sunt lesbiene, toate lesbienele sunt feministe, iar sintagma „bărbat feminist” este mai degrabă oximoron decât reprezentant adevărat al grupului social dominant”. Sunt câteva dintre miturile dezbătute la primul offline „Ananas”, organizat în cadrul celei de-a VI-a ediții a Festivalului Feminist din Republica Moldova.

Chiar dacă este tot mai popular, feminismul e asociat în continuare cu femei lesbiene care urăsc bărbații, nu vor să aibă copii și sunt interesate doar de propriul succes profesional și supremația asupra bărbaților. „Sunt clișee care nu au nimic în comun cu feminismul”, a explicat activista Polina Ceastuhina, invitata offline-ului:

„Promotorilor societății patriarhale le este convenabil să spună că toate feministele sunt lesbiene, pentru că, în mod normal, femeile nu vor să se asocieze cu acest termen. O femeie care nu vrea să se căsătorească cu un bărbat sau nu vrea să nască și să educe copii, nu este privită cu ochi buni în societatea noastră. Respectiv, asociind feminismul cu clișee negative, reduci din curajul femeilor de a lupta pentru propriile drepturi”, a adăugat vorbitoarea.

Potrivit Polinei, feminismul este o reacție la societățile patriarhale. O societate patriarhală, în opinia ei, este una unde te-ai născut fată, ai un tată care are grijă de tine până la majorat, apoi te transmite în familia unui soț, în care continui să fii un fel de ornament cu roluri limitate - de a naște copii și a distra cu cântece la pian și discuții despre literatură. Într-o societate patriarhală un soț este proprietarul tău și poate lua deciziile în locul tău.

Feminismul este o reacție la aceast model de societate, în care principiul cel mai important este heteronormativitatea. Heteronormativitatea, au explicat vorbitoarele, este despre adoptarea unui comportament care corespunde cu exactitate unui rol social. Cum ar fi comportament și maniere feminine pentru persoanele născute într-un corp biologic feminin. „Deci, în acest corp feminin, trebuie să placi bărbaților și să naști copii. Există reguli similare și pentru bărbați, cărora heteronormativitatea le cere să iubească neapărat femei, să nu plângă și să fie agresivi. Feminismul luptă cu heteronormativitatea”.

Persoanele LGBT sunt printre cele care luptă activ cu heteronormativitatea, pentru că nu se regăsesc în aceste roluri sociale impuse. Anastasia Danilova, directoarea executivă a Centrului de Informații GENDERDOC-M, și una dintre cele două moderatoare a live-urilor „Ananas”, a explicat că este un clișeu să asociezi feminismul cu lesbienele pentru că nu toate lesbienele sunt feministe:

„Este greu să lupți cu heteronormativitate pentru că, în societatea noastră, totul este îmbibat cu exemple promovate de acest model social- povești pentru copii, literatură, filme. Și persoanele homosexuale adoptă adesea regulile heteronormative în relațiile lor de cuplu. Oamenii care ar putea să aibă în mod egal grijă de casă, copii, să-și vadă de confortul propriu, fără să le pese de rolurile sociale, decid, fără să le ceară nimeni acest lucru, că cineva în familia respectivă va purta pantaloni, cineva va câștiga bani și va bate ținte în perete, iar altcineva va găti și va purta rochii. Atunci când urmărești aceste fenomene, înțelegi cât de adânc înrădăcinate în noi sunt toate astea și cât de greu este să renunți la aceste obiceiuri internalizate”.

Angelica Frolov, coordonatoare de Program Advocacy a Drepturilor LGBT și co-moderatoare „Ananas”, a explicat că mulți gay preiau acest rol heteronormative, pentru că îi apropie mai mult de norma societății și așa cred că vor fi acceptați mai ușor de societate. „Când merg pe stradă un cuplu de lesbiene, în care una dintre fete arată mai aproape de felul în care arată un bărbat și alta mai feminin, se pare că sunt mai acceptate, pentru că lumea nu întotdeauna își dă seama că sunt două fete. E o problema foarte mare atunci când omul nu face ceea ce vrea, dar ceea ce trebuie să facă în rolul său social”, a spus Angelica.

Același fenomen se poate observa și în cuplurile heterosexuale, în care oamenii își joacă rolurile sociale pentru că încearcă să corespundă unor așteptări sociale, fără să fie întotdeauna mulțumiți cu aceste roluri.

Și dacă avantajul feminismului pare evident pentru femei, ce anume le-ar putea oferi bărbaților? De ce și-ar dori un bărbat să se numească benevol- feminist? Polina Ceastuhina a explicat că avantajele sunt diferite, pentru că bărbații nu sunt un grup omogen: „Dacă e să vorbim despre bărbatul privilegiat, cel care îndeplinește cu succes rolurile sociale impuse- adică este heterosexual, cu familie și statut, atunci cea mai mare problemă a lui va fi că trebuie să-și asume întotdeauna deciziile, trebuie să asigure financiar familia și să nu își exprime niciodată emoțiile. Pentru acest bărbat, care este sub o presiune emoțională permanentă, a fi feminist ar însemna să își permită să fie vulnerabil, să ia deciziile împreună cu partenera, ori să câștige mai puțini bani decât ea. Pentru restul bărbaților, cum ar fi bărbații romi, cei de culoare, gay, ori cei care își exprimă identitatea mai feminin- feminismul spune că ei sunt ok așa cum sunt, nu trebuie neapărat să respecte reguli cu care nu se identifică”.

Rolurile impuse implică foarte mult stres și pot reduce speranța de viață. Feminismul încearcă să reducă din nivelul de stres și oferă posibilitatea de a împarți responsabilitățile cu partenera sau partenerul de viață.  Feminismul te acceptă așa cum ești și te determină să pui sub semnul întrebării acele roluri care ți se impun, au explicat vorbitoarele.

Feminismul nu este despre lupta dintre sexe, explică Polina. Feminismul adevărat este „intersecțional”. O mișcare în care se intersectează mai multe identități, cum ar fi identitatea de gen, sexuală, felul în care te exprimi, rasa, bunăstarea financiară, boala fizică și psihică, religia, orientarea sexuală și vârsta. Dacă societatea permite restricționarea drepturilor unui anumit grup, atunci în viitor această tendință se va răspândi la reprezentanții tuturor celorlalte minorități cunoscute.

Prin urmare, feminismul este despre solidaritate. Dacă ai mai multe resurse și posibilități de a promova anumite mesaje, de a lupta pentru drepturile unui grup din care nu faci parte, atunci trebuie să manifești solidaritatea cu oamenii care nu au aceste posibilități, să lupți pentru drepturile persoanelor care nu pot să lupte personal pentru ele. Feminismul este despre drepturile și posibilitățile pe care le putem obține împreună pentru fiecare dintre noi. Într-o societate feministă beneficiază toți.

„Sunt multe lucruri pe care le poți face în acest sens, cum ar fi să comentezi pe Facebook sub un articol care a stârnit comentarii homofobe.  Să nu rămâi un observator pasiv, ci să fii unul active, care reacționează la ceea ce se întâmplă în jurul lui”, a adăugat Polina.

O altă temă abordată a fost feminismul radical, despre care se spune că ar respinge prin agresivitatea mesajelor. Anume din cauza exprimărilor radicale, unii spun că feminismul nu-i reprezintă.

„Cândva se considera feminism radical faptul că femeile își cereau dreptul la vot. Feminismul nu trebuie confundat cu ura față de bărbați sau metodele radicale de a protesta, acest tip de feminism este radical prin abordarea lucrurilor- vrea să construiască o societate echitabilă, în care nimeni nu este opresat. Curentul radical al feminismului pledează pentru distrugerea sistemului în care trăim. Adepții acestui curent spun că sistemul actual nu funcționează pentru toate categoriile de oameni, de asta trebuie construit altul- comod pentru toți. Este ceva utopic, e adevărat, și există mai mult pentru discuții filozofice, și mai puțin pentru implementare practică”, a spus Polina Ceastuhina.

Doina IPATII

Fotografii: Olga T.

Previous Următorul